කියරොස්තාමිගේ සිනමාව හා දීර්ඝ දුර රූප භාවිතය -කපිල එම්. ගමගේ-

කියරොස්තාමිගේ සිනමාව හා දීර්ඝ දුර රූප භාවිතය -කපිල එම්. ගමගේ-

කපිල එම්. ගමගේ

ප්‍රකට ඉරාන චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂ  අබ්බාස් කියරොස්තාමි ඔහුගේ සුවිශේෂී චිත්‍රපට නිර්මාණ විලාසය සඳහා ප්‍රසිද්ධියට පත් වූ අතර එයට බොහෝ විට දුර රූප බහුලව භාවිතා කිරීම් ඇතුළත් වුණා. කියරොස්තාමි ඔහුගේ චිත්‍රපටවල දුර රූප භාවිතා කිරීමට හේතු කිහිපයක් තිබෙන බවයි විචාරකයින් පවසන්නේ.

The Wind Will Carry Us (1999)

යථාර්ථවාදය සහ නිරීක්ෂණ:

කියරොස්තාමි එදිනෙදා ජීවිතය යථාර්ථවාදී හැඟීමකින් නිරූපණය කිරීමට උනන්දු වූ සිනමාකරුවෙක්. දුරරූප බහුලව හා දීර්ඝව භාවිතා කිරීම නිසා කිසියම් දර්ශනයක්  බාධාවකින් තොරව නැරඹීමට ප්‍රේක්ෂකයාට ඉඩ සලසනවා. එමගින් ප්‍රේක්ෂකයන්ට චරිත සහ ඔවුන්ගේ පරිසරය වඩාත් ගැඹුරින් කියවාගැනීමට  හා නිරීක්ෂණය කිරීමට සහ සම්බන්ධ වීමට හැකි වෙනවා. මෙම ප්‍රවේශයට අව්‍යාජභාවය පිළිබඳ හැඟීමක් ඇති කළ හැකි අතර එදිනෙදා ජීවිතයේ සූක්ෂ්මතා ග්‍රහණය කර ගත හැකියි.

Abbas Kiarostami

මෙනෙහි කිරීම සහ පරාවර්තනය:

දුර රූප භාවිතය නිසා ප්‍රේක්ෂකයන්ට ඔවුන් දකින දේ ගැන මෙනෙහි කිරීමට කාලය සහ අවකාශය ලබා දෙනවා. කියරොස්තාමි බොහෝ විට මෙම ක්‍රමය භාවිතා කළේ ඔහුගේ චිත්‍රපටවල තේමා සහ හැඟීම් වලට ගැඹුරු මට්ටමකට සම්බන්ධ වීමට නරඹන්නන් දිරිමත් කිරීමට.  දීර්ඝ කාලසීමාවක් තුල දුර රූපයක් තබාගැනීමෙන් ප්‍රේක්ෂකයාට මෙනෙහි කිරීමට ඉඩ සලසන අතර කථා කීමේ ක්‍රියාවලියේ ක්‍රියාකාරී සහභාගිවන්නන් වීමට ඔවුන්ට  ආරාධනා කරනවා.

The Wind Will Carry Us (1999)

අවමවාදය සහ සරල බව:

කියරොස්තාමි චිත්‍රපට නිර්මාණයේදී ඔහුගේ අවම ප්‍රවේශය සඳහා ප්‍රසිද්ධයි. දීර්ඝ දුර රූප සරල බව පිළිබඳ හැඟීමක් ඇති කිරීමට දායක වන අතර ආඛ්‍යානය ස්වාභාවික හා ඉක්මන් නොවන ආකාරයෙන් දිග හැරීමට ඉඩ සලසනවා. අධික ලෙස සංස්කරණය කිරීම සහ සමීප දර්ශන වළක්වා ගැනීමෙන්, කියරොස්තාමි අරමුණු කළේ මානව අන්තර්ක්‍රියා සහ පරිසරයේ සරල බව අවධාරණය කිරීමටයි.

Close-Up (1990)

සිනමා කාව්‍ය:

කියරොස්තාමිගේ චිත්‍රපට බොහෝ විට කාව්‍යමය ගුණයක් ප්‍රදර්ශනය කළ අතර දීර්ඝ දුර රූප භාවිතය මේ ගුණය  හා සෞන්දර්යයට දායක වුණා. රූගත කිරීමක දීර්ඝ කාලසීමාව, ප්‍රවේශමෙන් රචනා කරන ලද දෘෂ්‍ය රූප සමඟ ඒකාබද්ධව, සම්ප්‍රදායික කතාන්දරයෙන් ඔබ්බට ගිය සිනමා කාව්‍යයක් නිර්මාණය කිරීමට ඔහුට හැකි වුණා. ඔහුගේ චිත්‍රපටවල රිද්මය සහ වේගය හැඟීම් සහ අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමේදී තීරණාත්මක කාරණයක්.

And Life Goes On (1992)

අවකාශය සහ භූ දර්ශනය පිළිබඳ අවධාරණය:

කියරොස්තාමිගේ බොහෝ චිත්‍රපට ඉරාන භූ දර්ශනය පසුබිම් කරගෙන නිර්මාණය වී ඇති ආකාරය දකින්න පුලුවන්. දීර්ඝ දුර රූප දර්ශන ඔහුට අවට පරිසරයේ සුන්දරත්වය පෙන්වීමට සහ චරිත සහ ඔවුන්ගේ පරිසරය අතර සම්බන්ධතාවය අවධාරණය කිරීමට සහාය වුණා. පුළුල් දර්ශන භාවිතය සන්දර්භය මත පදනම්ව, හුදකලා හෝ අන්තර් සම්බන්ධිත හැඟීමක් ද ප්‍රකාශ කළ හැකිය.

Taste of Cherry (1997)

අබ්බාස් කියරොස්තාමි ඔහුගේ චිත්‍රපටවල යථාර්ථවාදය, කල්පනාකාරී ස්වභාවය සහ කාව්‍යමය ගුණය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා හිතාමතා කලාත්මක තේරීමක් ලෙස දීර්ඝ දුර රූප භාවිතා කළ බවයි හැඟෙන්නේ. චිත්‍රපට නිර්මාණයේ දී ඔහුගේ මේ ප්‍රවේශය ලෝක සිනමාවේ වඩාත්ම බලගතු සහ නව්‍ය චිත්‍රපට නිර්මාණකරුවෙකු ලෙස ඔහු තබා ගිය සලකුණට හේතුවී තිබෙනවා.

(සියලු ඡායාරූප උපුටාගැනීම – අන්තර්ජාලයෙනි)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *